رئیس کل بانک مرکزی تسهیلات تکلیفی پیش بینی شده در کمیسیون تلفیق برای سال آینده را معادل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: با تصویب این ارقام، سال آینده ۵۰ درصد از تسهیلات اعطایی، تسهیلات تکلیفی خواهد بود که این پدیده منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش تورم می‌شود.

موضع صریح صالح آبادی علیه ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی

به گزارش قدس آنلاین، صالح آبادی تسهیلات تکلیفی پیش بینی شده در کمیسیون تلفیق برای سال آینده را معادل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و بیان کرد: با تصویب این ارقام، سال آینده ۵۰ درصد از تسهیلات اعطایی، تسهیلات تکلیفی خواهد بود که این پدیده منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش تورم می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نامه خود به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان به این نامه، اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق برای سال آینده بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان تکالیف بانکی دیده شده که بانک‌های کشور موظف به پرداخت آن هستند و این رقم چند برابر تسهیلات تکلیفی سال جاری است.

وی با بیان این که واقعیت این است که این تکالیف مازاد بر توان شبکه بانکی است، تصریح ‌کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلاتی است که نظام بانکی پرداخت کرده که حدود ۶۷ درصد این رقم برای سرمایه در گردش بنگاه‌ها بوده است. این حجم از تسهیلات تکلیفی که بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، نشان می‌دهد با این تصمیم در سال آینده بیش از ۵۰ درصد کل تسهیلات اعطایی باید تسهیلات تکلیفی پرداخت شود.

صالح آبادی افزود: واقعیت این است که اگر تکالیفی مازاد بر توان بانک‌ها بر نظام بانکی بار کنیم این موجب ناترازی منابع بانکی می‌شود که منجر به اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، رشد پایه پولی و در نهایت افزایش تورم در اقتصاد ایران می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ابراز کرد: چون من اطمینان داشتم که حضرت آقا درباره مسائل بانکی و نقدینگی و تورم دغدغه جدی دارند این نامه را تقدیم ایشان کردم و بلافاصله ایشان دستوری را صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.